اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ * وَ إِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ
نزدیک گشت ساعت و شکافته گشت ماه. و هرگاه ببینند آیتی روی گردانند
و گویند افسونی است نیرومند
معجزه دو نیمه شدن ماه (شق القمر)
طبق روایت مشهور (بعضی ادعای تواتر آن را هم کرده اند)
میان عامه و خاصه روزی مشرکان نزد پیامبر (ص) آمدند و گفتند:
اگر راست می گویی و تو پیامبر خدایی ماه را برای ما دو پاره کن.
پیامبر گفت: اگر این کار را انجام بدهم، ایمان می آورید؟ گفتند:
آری. و آن شب، شب چهاردهم ماه بود، پیامبر از پیشگاه پروردگار
تقاضا کرد آنچه را خواسته اند به او بدهد، ناگهان ماه دو نیمه شد
و پیامبر آنها را یک به یک صدا می زد و می گفت ببینید! ولی باز
هم ابوجهل ها ایمان نیاوردند و گفتند محمد (ص) ما را سحر و
جادو کرده است. این داستان با اختلافات کمی در کتاب های
مختلف شیعه و سنی آمده است.
تحقیقات ناسا معجزه شق القمر را تایید می کند
شق القمر از ديدگاه علمي
شق القمر از نظر تاریخی
ایرادی که بعضی به مسئله شق القمر گرفته اند این است که اگر
این امر واقعیت داشت با آن همه اهمیتی که دارد باید در تواریخ
جهان ثبت می شد در حالی که چنین نیست و این واقعه فقط در
تواریخ اسلامی ثبت شده است. در تفاسیر مختلف قرآن سعی
کرده اندبه طرق مختلف به این ایراد پاسخ بدهند. مثلا در تفسیر
نمونه به طور خلاصه اینطور پاسخ این ایراد داده شده است:
الف) باید توجه داشت که ماه همواره در نیمی از کره زمین قابل
رویت است، نه در تمام آن، بنا بر این نمی از مردم روی زمین از این
حساب خارجند.
ب) در نیمی از همین نیمکره نیز اکثریت قریب به اتفاق آنها خوابند.
زیرا بعد از نیمه شب است. به این ترتیب تنها یک چهارم از مردم
جهان می توانند از چنین حادثه ای با خبر شوند.
ج) در بخش قابل رویت نیز هیچ مانعیندارد که قسمت های قابل
توجهی از آسمان ابری و چهره ماه با ابر پوشیده شده باشد.
د) حوادث آسمانی در صورتی جلب توجه می کنند که یا مانند
صاعقه ها توام با سر و صدای شدید باشند، یا مانند خسوف و
کسوف، کلی نور به طور کامل قطع شود. آن هم برای یک مدت
نسبتا طولانی.
هـ) به علاوه وسائل ثبت مطالب در تاریخ و نشر آن در آن زمان ها
محدود بود، و حتی تعداد باسوادها بسیار کم بودند و کتاب های
خطی بود، مثل امروز نبود که حوادث مهم، برق آسا به وسیله
رادیوها و تلویزیون ها و مطبوعات در سراسر جهان منتشر شود.
با توجه به این جهات، هرگز نمی توان از عدم ذکر این حادثه در غیر
تواریخ اسلامی تعجب کرد، و آن را دلیلی بر نفی آن گرفت.
این پاسخ معقولی است ولی بسیاری از مفسران از روایات کهن
هند آگاهی نداشته اند. اما شادمان می شدند اگر خبر می یافتند
که در آن پاره از جهان حکایت می کنند که فردی به نام شاه
Shakrawati Farmad در جنوب هند به راستی دو نیمه شدن ماه را
به چشم دید. به همین نحو می گویند که مسلمان شدن مردم
نخستین آبادی های مسلمان شبه قاره هند در نتیجه همین معجزه
صورت گرفته است و آنها که این واقعه را رویت کرده بودند مدتی
بعد که مسلمانان به آنجا رسیدند به این معجزه گواهی دادند و ایمان
آوردند. خانم آنه ماری شیمل در کتاب And Muhammad Is His Messenger
به این موضوع اشاره می کند. جالب است یاد آور شویم که در اواخر
قرون وسطا، مینیاتوری در دربار کوته راجپوت (هندو) نقاشی شده
است که شق القمر را با همه جزئیات آن نمایش می دهد.
می گویند نیل آرمسترانگ بر سطح ماه خط مستقیمی دید و درازای
آن را حدود 240 کلیومتر برآورد کرد، که به روشنی ثابت می کند ماه
در زمان های قدیم دو نیمه شده بود. در امتداد همین خط
The Straight Wall
قرار گرفته است که دیواری است به طول حدودا 110 کیلومتر که
دانشمندان علت به وجود آمدن آن را یک زلزله در زمان های قدیم
می دانند.ارتفاع این دیوار طبیعی که از برخورد گسل های ماه
به وجود آمده است به 300 متر می رسد.
حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:
غالب پیروان دجال در آن روزگار؛
شالی سبز بر سر و دوش دارند.
(بحار الانوار-ج 13-ص 965)
خنجرِ فتنه رَگ مولا بِری وَکربلا
حیلِه ی عَه غاصِبَه وَ نینوا اِفشا بی یَه
محکومیت سران فتنه نیز، امری مقدس است/میثم قیصری
پایگاه بصیرت، گروه حماسه و جهاد/ وقتی ترحم و عطوفت شامل
متهمی شود و به دلیل رأفت و گذشت که از مظاهر اخلاق اسلامی
است، فرد مورد نظر از محکومیت در دادگاه و سپس از خشم خاموش
امت، در امان باشد ممکن است او به حالتی رود که توان و قدرتِ در
ک و فهم ترحم اعمال شده را نداشته باشد. از این رو است که شروع
به گستاخی علیه امت حزبالله میکند و هر آنچه که خود و همفکرانش
به آن مبتلا و متهم هستند را به گروه دیگری نسبت میدهد. یکی از
سران فتنه سال 88 که مورد خشم امت اسلامی قرار گرفت ولی
به دلیل رأفت اسلامی نظام، فعلا آزادانه اظهار نظر میکند، اخیرا
در اظهار نظری تامل برانگیز و گستاخانه گفت: «نگذارید دفاع مقدس
و ارزشها انحصاراً در اختیار سیاست بازان قرار بگیرد. دفاع مقدس
متعلق به کل کشور و انقلاب و تاریخ است؛ بخصوص برخی از تازه به
دوران رسیدهها که حتی از دور نیز دستی بر آتش جنگ نداشتند،
امروز میخواهند جنگ و ایثارگری را وسیلهای برای حذف دیگران
قرار دهند و ایثارگران و خانوادههای آنها بهترین کسانی هستند که
نباید اجازه دهند ارزشها و عناوین مقدس دستاویز معاملات سیاسی
به ویژه حذف نیروهای ارزندهای قرار گیرد که در دلبستگی آنها به
انقلاب شکی نیست و اجازه ندهند
برخی افراد افراطی که ربطی به جنگ ندارد، میداندار شوند.»
در رفتارها و هنجارهای اجتماعی یک دزد یا یک متجاوز به سرزمین و ...
که با هدفی تجاوزکارانه به فردی دیگر یا گروهی از مردم حمله یا تجاوز
میکند متهم بوده و محکوم به شکست، ذلت، خفت و خواری است.
البته، قطعا و بلا تردید دفاع در مقابل این افراد، مقدس است. همانطور
که نتیجه جنگ ایران و عراق در طی 8 سال دفاع مقدس برای
جمهوری اسلامی که با دست خالی در عرصه میدان جنگ حاضر شده
بود و بسیجیانی که با همه توان و وجود خود که جز اخلاص و عشق به
خمینی(ره) چیزی در دست نداشتند، برای جمهوری اسلامی عزت و
سربلندی و برای کشور و حاکم متجاوز وقت، خفت و ذلت و خواری به
همراه داشت. دفاع مقدس، مقدس بود چون تبعیت از ولایت و عشق
به امام در آن متبلور شده بود. و چون در مقابل زیاده خواهی عده ای
متجاوز زورگو مقاومت شد. صدام محکوم بود ولی در دادگاه علنی و
رسمی حکمی علیه او صادر نشد. متجاوزی بود که توسط همان کشوری
که حمایت می شد به درک واصل گردید که از ذوق این خبر مردم آزاده
عراق و امت سرافراز و شهیدپرور ایران سر از پا نمیشناختند. این است
نتیجه تبعیت از طاغوت.
دفاع در مقابل هر گونه زور و تجاوزی مقدس است چه از نوع جنگهای
سخت که از جوامع بیگانه به یک کشور تحمیل شود و چه از نوع جنگهای
نرم و فتنههای درونی که با مشورت گرفتن عدهای غربگرا و تابعان
طاغوت، از چهرههای مشخص شده و طراحهای عملیات براندازی نرم و
هماهنگی با آنان علیه یک امت اسلامی، نیز مقدس است. فتنههای
سیاسی در یک کشور که معمولا انقلاب مخملی و یا براندازی تلقی
میشود، تا از سوی عوامل درونی و جبهه ضد انقلاب حمایت نشود راه
به جایی نمیبرد ولی زمانیکه این توافق صورت بگیرد، زمینه براندازی
اسلام فراهم میگردد. قطعاً در مقابل براندازان و فتنهگران و علی
الخصوص سران فتنه باید مقاومت کرد. عدهای قصد آسیب زدن به کیان
کشور و تمامیت ارضی را در قالب فتنه سیاسی داشتند. سران این فتنه
محکومند و قطعا در نگاه امت اسلامی ایران، افرادی خوار و بی وجدان
تلقی میشوند. محکومیت سران فتنه نیز مقدس است. این فرد که یکی
از سران فتنه آمریکایی- انگلیسی سال 88 است، متهم به براندازی نظام
است و حق خط و نشان کشیدن برای مردم و بسیجیان را ندارد.
او متجاوزی است به رأی و عزت مردم یک سرزمین که جایش در زندان است
نه کرسیهای نظریه.
(پروژه انفجار از درون)
ایجاد آشوب انتخاباتی و به خیابان کشاندن گروههای مختلف مردمی در
حمایت از نامزدهای خود و به خشونت کشیدن آن، از جمله روشهای
مشترک آمریکا در کشورهای مختلف بوده است که با طراحی سازمان
اطلاعات مرکزی این کشور، از سوی سفارتخانههای ایالات متحده
در کشورهای مختلف اجرا میشود.
پروِژههای انقلاب مخملی و رنگی در کشورهای اروپای شرقی و قفقاز
(انقلاب نارنجی در اوکراین، انقلاب گل رز در گرجستان، انقلاب گل لاله
در قرقیزستان و ... که همگی در خلال انتخابات رخ داد) و تلاش برای
پیاده سازی همین روش در روسیه و کشورهای دیگر خاورمیانه،
شرق اروپا و آمریکای لاتین، از جمله پروژههای مشابه تغییر ساختار
در کشورهای غیرهمسو با منافع آمریکا بوده و خواهد بود.
ائتلاف مبارزه با داعش
جنگندههای ائتلاف بینالمللی علیه داعش دوشنبه شب دو پالایشگاه
نفت دیگر سوریه در استان الحسکه را بمباران کردند.
(شیاطین راست نمیگویند ...)
دو قلوهای مبلغ قرآنی
خودشان را دوقلویهای غیرافسانهای میخوانند، زیرا با کمک همدیگر
قرآن کریم را در مدت کوتاهی حفظ کردهاند، با هم دروس حوزه را به
اتمام رسانند، حتی مراسم خطبهخوانی غدیر را در اصفهان با هم
اجرا کردند.
از دوران راهنمایی علاقه زیادی به تحصیل در علوم حوزوی داشت،
اما به سفارش پدر و مادرش بعد از اتمام دروس متوسطه همراه با
برادر دوقلویش وارد حوزه علمیه اصفهان میشود. اما مدتی
نمیگذرد که اشتیاق آنها به حفظ قرآن کریم باعث میشود که
چند ماهی تحصیل را تعطیل کنند و با همیاری هم در مدت کوتاهی
کل قرآن را حفظ شوند، به لطف قرآن کریم سطوح مقدماتی و سطح
دو حوزه را در مدت شش سال به پایان میرساند و در همین اثنا
نهجالبلاغه را حفظ میکنند.
برای شرکت در دروس سطح خارج وارد شهر مقدس قم میشوند؛
یکی وارد گرایش امامت و مهدویت و دیگری به گرایش تفسیر قرآن
روی میآورد.
ابوالفضل جعفریپور یکی از دوقلوها، هم اینک مسئول پاسخگویی
مرکز تخصصی نماز است، وی برای تبلیغ معارف الهی به سراسر
کشور و حتی برخی کشورهای منطقه رفته است، خاطراتی را
بازگو میکند که جای بسی تأمل است:
در این گفتوگو این موارد مطرح شده است:
-دوقلوهای مبلغ قرآنی اصفهانی و روش منحصر به فرد آنها
برای حفظ!
-راهکارهای تقویت حافظه
-برای حفظ قرآن قل قرآنی داشته باشید!
-خواهرزاده اولین شهید روحانی انقلاب هستم
-لزوم توجه طلاب و روحانیون به بسترهای تبلیغ در فضای مجازی
-شرط موفقیت طلاب در خارج حفظ قرآن کریم است
-دوقلوهای اصفهانی مراسم خطبهخوانی در غدیر را اجرا میکنند
-سنت حسنه خطبهخوانی غدیر احیا شود
-هنگامی که ائمه جماعت مدینه از دست مبلغ ایرانی عصبانی
میشود
-عدم باور درست به معاد مانع خشوع انسان به اطاعت الهی
میشود
-ماجرای گرویدن یک بانوی مسیحی به شیعه
-گامهای عملی که انسان را به سوی سعادت سوق میدهد
ماجرای گرویدن یک بانوی مسیحی به شیعه
اما درباره خاطره داخلی! راجع به این شیعه شدن یک شخص مسیحی
است، به روش قرآن کریم با ایشان گفتوگو کردم، گفتم: شما مسیحی
هستی، چرا یهودی نیستی؟ گفت: دین مسیحیت بعد از یهودیت آمده
است، گفتم: دین اسلام هم بعد از مسیحیت آمده است، خب باید بپذیرید.
گفت: حاجآقا اسلام سخت است، باید نماز بخوانیم، حجاب رعایت کنیم.
گفتم: صبر کن! اسلام دوبخش دارد، یک اسلام نظری و یک اسلام عملی،
اسلام نظری که شما وارد توحید میشوید که خدا یکتاست، این خیلی
تفاوت میکند که شما با این اعتقاد و باور از دنیا بروید که شریک برای
خدا قائل شوید، بگویید: «ان الله ثالث ثلاثه»! خدا سومی از سه تاست؛
پدر(خدا) و پسر(حضرت عیسی) و روح القدس (جبرئیل) یا اعتقاد به
اینکه خدا یگانه است، قرآن آخرین کتاب آسمانی است و کاملتر از انجیل
است، رسالت حضرت محمد(ص) کاملتر از حضرت عیسی(ع) است.
گفت: از کجا معلوم که دین اسلام کامل باشد؟
در پرانتز این مطلب را بگویم یکی از مسائلی که روی آن کم کار کردیم،
در خصوص آداب زندگی فردی و اجتماعی از منظر اسلام است، روایات
فراوانی علامه مجلسی در کتاب العشره «بحارالانوار» جمعآوری کرده
که اهل بیت(ع) فرمودند: خوردن شما اینگونه باشد، رفتار فردی و
اجتماعی این گونه باشد، حتی سر سفره نشستن، مسافرت رفتن و ….
این موارد مطرح شده است. وقتی زیباییهای اسلام بیان شود، کامل
بودن آن مشخص میشود که این دین برای تمام شؤون زندگی انسان
برنامه دارد.
گفتم بهترین راه مقایسه است، من به ایشان کتاب «بهشت اخلاق»
استاد نیلیپور در خصوص آداب و رفتار اسلامی کتاب «حلیة المتقین»
علامه مجلسی و نهج البلاغه را معرفی کردم، به او گفتم: حالا همه
را لازم نیست مطالعه کنید، من قرآن، انجیل، تورات و زبور را خواندم،
شما هم بخوانید، ببینید کدام آموزهها به عقل و فطرت شما نزدیک
است، دو سه هفتهای طول کشید و بالاخره پاسخ داد که بله! من
شیعه شدم، به سبب اینکه واقعاً میبینم مکتب شیعه از لحاظ آداب
زندگی دنیوی و اعتقادات اخروی خیلی غنی است.
آیت الله خاتمی:
آقایان انگار دولت را از حکومت پهلوی تحویل گرفتهاند
آیتالله سیداحمد خاتمی گفت: اینکه کسانی بگویند ۸ سال کشور خرابه
شده؛ کشوری که ۸ سال خرابه شده را میشود یک سال اداره کرد؟
آقایان انگار دولت را از حکومت پهلوی تحویل گرفتهاند.این چه ادبیاتی است.
آیتالله سیداحمد خاتمی روز دوشنبه در دیدار حجتالاسلام والمسلمین
داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت و ائمه جمعه و جماعات
اظهار کرد: نظام اسلامی یک مجموعه است که در رأس آن ولایت فقیه
قرار دارد و ما هم شرعاً و هم قانونا موظف به تقویت ولایت فقیه و اجرای
رهنمودهای ایشان هستیم.
به گزارش دفتر مشاور وزیر کشور در امور روحانیت، وی گفت:
سه قوه هم طبق اصل ۵۷ قانون اساسی زیر نظر ولایت مطلقه فقیه عمل
میکنند و سیره امام و رهبری هم این بوده که از دولتهای بعد از انقلاب
حمایت کنند. برهان و دلیلش هم روشن است که اگر این حمایت نباشد
نمیشود کشور را اداره کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:
اداره این کشور بزرگ نیاز به حمایت از خدمتگزاران دارد که مقام معظم
رهبری به این حمایت تصریح کردند و قهرا سیاستمداران هم به این
رهنمودهای مقام معظم رهبری پایبند هستند،اما آنچه مهم است این است
که مردم باید از دولت حمایت کنند؛ دولت هم باید از خودش حمایت کند.
آیتالله خاتمی بیان کرد: حمایت دولت از خودش آن است که اولاً دولت به
شعار اعتدال که شعار خوبی است پایبند باشد.
وی با بیان اینکه فتنه گران افراطی هستند و نمیتوانند در چارچوب دولت
اعتدال بگنجند، اظهار کرد: این اعتقاد بنده از روز اول دولت روحانی وجود
داشته و مقام معظم رهبری هم تصریح کردند که خط قرمز ما فتنه است،
بنابراین وزرا باید به آنچه در مجلس شورای اسلامی قول دادهاند پایبند
باشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه تاکید کرد: حمایت دولت از خودش این است
که این عناصر در دولت نباشند چراکه فتنه گران به امام رحم نکردند و به
دولت اعتدال هم رحم نمیکنند.
آیتالله خاتمی گفت: اینکه میگوییم فتنهگران نباید در دولت باشند،
ممکن است برخیها بگویند این سخن تند است ولی شاخص ما
ولایت فقیه است و ما بر این حرف ولایت که فرمودند خط قرمز ما فتنه
است، معتقدیم این حمایت از دولت است.
وی ادامه داد: یک نفر وقتی بگوید کسانی که در دولت سابق بودهاند
اگر بخواهند در این دولت خدمت کنند باید شناسنامه جدید بگیرند،
درست نیست. بنده همان روز به سخنگوی دولت گفتم اگر موضع گرفته
نشود، این مسئله را در خطبههای نماز جمعه میگویند که سخنگوی
دولت گفته اقدام میشود.
آیتالله خاتمی اظهار کرد: حمایت از دولت فقط به این نیست که از دولت
تعریف بشود. این گونه اظهارنظرها ضربه به دولت است.
وی گفت: در دولت دوم بود که معاون اولی مشایی و خانه نشینی ۱۱
روزه احمدینژاد مطرح شد که ما در خطبهها نقد کردیم، اما این همه
تخریب دولت سابق به زیان همین دولت و کل نظام است.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: دولت اجازه ندهد برخی منصوبین،
قومیتها را تحریک کنند و چیزی که امام گفته شمشیر و خورشید
منحوس را بردارید، آن وقت یک وابسته دولت بگوید شیر و شمشیر
بد نیست. این مقابله با رهنمود امام است.
وی تخریب دولت را کاری نادرست خواند و تاکید کرد: به بهانه تخریب
نخست وزیر انگلیس حق نداریم رئیس جمهور را بکوبیم.
دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر انگلیس به درخواست دیوید کامرون
بوده و در آن دیدار حرفهای محکمی زده شده. ما حق نداریم به بهانه
اینکه نخست وزیر انگلیس حرف نامربوط زده، رئیس جمهور کشورمان
را بکوبیم؛ این درست نیست.
عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین
بر همه ابراهیمیان مبارک باد . . .
مبارک باد عید قربان،
نماد بزرگ ترین جشن رهایى انسان از وسوسه هاى ابلیس.
عید قربان زنده دارد یاد قربانگشتگان را
پاسداران و اسیران و به خون آغشتگان را
خیز و در این عیدقربان سوی قربانگاه رو کن
معنی بیت و حرم را در شهادت جستوجو کن
سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در 13 خرداد 1342 که
منجر به دستگیری ایشان توسط مامورین رژیم پهلوی و قیام
خونین پانزده خرداد گردید.
سه هجرت حضرت امام خمینی(ره)
(حضرت امام خمینی(ره) در ایام تبعید در ترکیه)
(حضرت امام خمینی (ره) در ایام تبعید در ترکیه)
انتقال حضرت امام خمینی(ره) از تركیه به عراق (1344 ش)
امام خمینی(ره) همان زمان در ملاقات با سعدون شاکر، رییس سازمان
استخبارات عراق گفته بود: «هر کجا بروم، اگر این فرشم را پهن کنم،
همان جا منزل من است. من از آن روحانیونی نیستم که به خاطر
علاقه به زیارت دست از کار مبارزه بکشم و اگر بنا شود از مردم ایران
جدا بشوم، دقیقهای اینجا نخواهم ماند.»
(امام خمینی(ره) به همراه یاران در مرز کویت)
هجرت حضرت امام خمینی(ره) از عراق به كویت تحت فشار
رژیم بعثی عراق (1357 ش)
پس از تبعید امام خمینی(ره) به نجف، ایشان باز هم فریادهای حق
طلبانه و ظلم ستیز خود را علیه رژیم، از طریق سخنرانی، ارسال
پیامهای كتبی و شفاهی به گوش ملت ایران میرساندند و بدین وسیله
ماهیت بیدادگری و فساد و وابستگی رژیم را افشا و آشكار می ساختند.
امام در حوزه علمیه نجف به تدریس فلسفه سیاسی حكومت اسلامی
، تحت عنوان ولایت فقیه، همراه با دروس فقه و اصول پرداختند و
شاگردانی برجسته و هم فكر تربیت كردند. ثمره مجموعه این فعالیتها،
باعث آگاهی و رشد سیاسی روزافزون همه اقشار، اعم از
تحصیلكرده ها، روحانیان، بازاریها، شهریها، روستاییها و... گردید.
از این رو، رژیم طاغوتی ایران، با اعزام هیئتی به بغداد و مذاكره با
مقامات عراقی، خواهان ایجاد محدودیت برای امام بود. تا آنجا كه
منزل ایشان در نجف، در دوم مهر 1357 ش توسط نیروهای امنیتی
عراق محاصره شد و رفت و آمدها، محدود و كنترل گردید. پس از این
كه دولت بعثی عراق، رهبر كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام
خمینی را از فعالیتهای سیاسی و مذهبی بر ضد رژیم شاه در كشور
عراق منع كرد، ایشان نجف را به قصد اقامت در كشور كویت ترك نمود.
اما دولت كویت برای حفظ روابط خود با رژیم شاه از ورود امام به این
كشور جلوگیری كرد. بنابراین امام پس از توقفی كوتاه در مرز بصره،
به بغداد رفته و روز دیگر عازم پاریس شدند.
هجرت تاریخی حضرت "امام خمینی"(ره)
از عراق به پاریس (1357 ش)
سیزده سال پس از ورود حضرت امام خمینی(ره) به عراق و اقامت
در نجف اشرف، به دنبال فشارهای دولت بعثی این كشور برای
محدود كردن فعالیتهای سیاسی ایشان، حضرت امام خمینی(ره)،
با چند تن از نزدیكان، صبح روز 12 مهر 1357ش به سوی كشور
كویت مهاجرت كرد. ولی دولت این كشور از ورود ایشان، با وجود
داشتن ویزا، جلوگیری نمود. از این رو، ساعاتی را در مرز ماندند.
در ساعات پایانی این روز، مأموران مرزی عراق به امام اطلاع
دادند كه بازگشتشان به نجف بلامانع است. اما امام از بازگشت
به نجف خودداری كردند و شب را در بصره گذرانده، تصمیم گرفتند
به پاریس بروند. عراقیها نیز موافقت خود را اعلام كردند. عصر روز
سیزدهم مهر 57، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد،
این مهاجر بزرگ با كاروان كوچك همراهش، برای خدا، به سوی
خدا و در راه خدا، هجرتی تاریخی و سرنوشتساز را آغاز نمود و
معظم له در محله "نوفل لوشاتو" در حومه پاریس اقامت گزید.
در مدت اقامت چهارماهه امام در پاریس، نوفل لوشاتو، به
مهمترین مركز خبری جهان تبدیل شده بود. حضرت امام تا چند
روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در همین مكان به سر
برده و ملت مسلمان ایران را در سرنگونی رژیم شاهنشاهی،
رهبری می نمودند.
فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی را به فرماندهان و تمامی کارکنان
خدوم و جان برکف نیروی انتظامی تبریک عرض می نماییم .
پیام رهبر انقلاب به کنگره عظیم حج
والحمدلله رب العالمین و الصلوة والسلام علی سیدالانبیاء و المرسلین
و علی آله الطیبین و صحبه المنتجبین
فرا رسیدن موسم حج را باید عید بزرگ امت اسلامی به شمار آورد.
فرصت مغتنمی که این روزهای گرانبها در همهی سالها برای مسلمانان
جهان پدید میآورد، کیمیای معجزهگری است، که اگر قدر آن شناخته و
چنانکه شایسته است به کار گرفته شود، بسیاری از آسیب ها و آسیب
پذیری های دنیای اسلام، علاج خواهد شد.
حج، چشمهی جوشان فیض الهی است. یکایک شما حاجیان سعادتمند،
اکنون این اقبال بلند را به دست آوردهاید که در این اعمال و مناسکِ آکنده
از صفا و معنویت، دل و جان را شستشوئی بسزا داده، از این منبع رحمت
و عزت و قدرت، ذخیرهئی برای همهی عمر خویش بردارید. خشوع و
تسلیم در برابر خدای رحیم؛ تعهد به وظائفی که بر دوش مسلمان نهاده
شده است؛ نشاط و حرکت و اقدام در کار دین و دنیا؛ رحم و گذشت در
تعامل با برادران؛ جرأت و اعتماد به نفس در برابر حوادث دشوار؛ امید به
کمک و دستگیری خداوند در همه جا و همه چیز؛ و کوتاه سخن، ساخت
و پرداخت انسانی در طراز مسلمانی را در این عرصهی الهیِ آموزش و
پرورش، میتوانید برای خویش تدارک ببینید و خودِ آراسته به این زیورها
و بهره یافته از این ذخیرهها را برای کشور خویش و ملت خویش، و در
نهایت برای امت اسلامی، سوغات برید.
امت اسلامی امروز بیش از هر چیز به انسانهائی نیاز دارد که اندیشه
و عمل را در کنار ایمان و صفا و اخلاص، و مقاومت در برابر دشمنان کینه
ورز را در کنار خودسازی معنوی و روحی، فراهم سازند. این یگانه راه
نجات جامعهی بزرگ مسلمانان از گرفتاری هائی است که یا آشکارا
بدست دشمن و یا با سستیِ عزم و ایمان و بصیرت، از زمانهای دور
در آنها فروافتاده است.
بی شک دوران کنونی، دوران بیداری و هویت یابی مسلمانان است؛
این حقیقت را از خلال چالش هائی که کشورهای مسلمان با آن
روبرو شدهاند نیز به روشنی می توان دریافت.
درست در همین شرایط است که عزم و ارادهی متکی به ایمان و
توکل و بصیرت و تدبیر، می تواند ملت های مسلمان را در این
چالش ها به پیروزی و سرافرازی برساند و عزت و کرامت را در
سرنوشت آنان رقم زند. جبههی مقابل که بیداری و عزت مسلمانان
را بر نمیتابد با همهی توان به میدان آمده و از همهی ابزارهای
امنیتی، روانی، نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی برای انفعال و سرکوب
مسلمانان و به خود مشغول ساختنِ آنان بهره میگیرد.
نگاهی به وضعیت کشورهای غرب آسیا از پاکستان و افغانستان
تا سوریه و عراق و فلسطین و کشورهای خلیج فارس و نیز
کشورهای شمال آفریقا از لیبی و مصر و تونس تا سودان و برخی
کشورهای دیگر، حقایق بسیاری را روشن میسازد. جنگ های
داخلی، عصبیت های کور دینی و مذهبی؛ بیثباتی های سیاسی ؛
رواج تروریسم قساوت آمیز؛ ظهور گروه ها و جریان های افراطگر که
به شیوهی اقوام وحشی تاریخ، سینهی انسانها را میشکافند و قلب
آنان را با دندان میدرند؛ مسلّحینی که کودکان و زنان را میکشند؛
مردان را سر میبرند و به نوامیس تجاوز میکنند، و حتی در مواردی این
جنایات شرمآور و مشمئز کننده را به نام و زیر پرچم دین مرتکب
می شوند، همه و همه محصول نقشهی شیطانی و استکباری
سرویس های امنیتی بیگانگان و عوامل حکومتی همدست آنان در
منطقه است که در زمینههای مستعدّ داخلی کشورها امکان وقوع
مییابد و روز ملت ها را سیاه و کام آنان را تلخ می کنند.
یقیناً در چنین اوضاع و احوالی نمی توان انتظار داشت که کشورهای
مسلمان، خلاءهای مادی و معنوی خود را ترمیم کنند و به امنیت و
رفاه و پیشرفت علمی و اقتدار بینالمللی که برکات بیداری و هویت
یابی است، دست یابند.
این اوضاع محنتبار، می تواند بیداری اسلامی را عقیم و آمادگی های
روحی پدید آمده در دنیای اسلام را ضایع سازد و بار دیگر، سال های
دراز، ملت های مسلمان را به رکود و انزوا و انحطاط بکشاند و مسائل
اساسی و مهم آنان همچون نجات فلسطین و نجات ملت های
مسلمان از دستاندازی آمریکا و صهیونیسم را به دست فراموشی
بسپارد.
علاج بنیانی و اساسی را می توان در دو جملهی کلیدی خلاصه کرد
که هر دو از بارزترین درس های حج است :
اول : اتحاد و برادری مسلمانان در زیر لوای توحید
و دوم : شناخت دشمن و مقابله با نقشهها و شیوههای او
تقویت روح اخوت و همدلی درس بزرگ حج است.
در اینجا حتی جدال و درشتگوئی با دیگران ممنوع است.
پوشش یکسان و اعمال یکسان و حرکات یکسان و رفتار مهربان در
اینجا به معنی برابری و برادری همهی آن کسانی است که به این
کانون توحید معتقد و دلبستهاند.
این ردّ صریح اسلام بر هر آن فکر و عقیده و دعوتی است که گروهی
از مسلمانان و معتقدان به کعبه و توحید را از دائرهی اسلام بیرون بداند.
عناصر تکفیری که امروز بازیچهی سیاست صهیونیستهای غدار و
حامیان غربی آنان شده و دست به جنایت های سهمگین میزنند و خون
مسلمانان و بیگناهان را می ریزند و کسانی از مدعیان دینداری و
ملبسین به لباس روحانیت که در آتش اختلافات شیعه و سنی و امثال
آن می دمند، بدانند که نفس مراسم حج، باطل کنندهی مدعای آنان است.
شگفتا؛ کسانی که مراسم برائت از مشرکان را که ریشه در عمل پیامبر
اعظم صلیالله علیه و آله و سلم دارد، جدال ممنوع قلمداد میکنند،
خود از مؤثرترین دست اندرکاران ایجاد منازعههای خونین میان مسلمانانند.
اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امت اسلامی بار
دیگر اعلام میکنم که هر گفته و عملی که موجب بر افروختن آتش اختلاف
میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدسات هر یک از گروههای مسلمان
یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به
اسلام، و حرام شرعی است.
شناخت دشمن و شیوههای او نیز دومین رکن است.
اولاً وجود دشمن کینتوز را نباید به دست غفلت و فراموشی سپرد و
مراسم چند بارهی رمی جمرات در حج، نشانهی نمادین این حضور ذهنِ
همیشگی است.
ثانیاً در شناخت دشمن اصلی که امروزه همان جبههی استکبار جهانی
و شبکهی جنایتکار صهیونیسم است، نباید دچار خطا شد، و ثالثاً
شیوههای این دشمن عنود را که تفرقه افکنی میان مسلمانان،
و ترویج فساد سیاسی و اخلاقی، و تهدید و تطمیع نخبگان، و فشار
اقتصادی بر ملتها، و ایجاد تردید در باورهای اسلامی است، باید
بخوبی تشخیص داد و وابستگان و ایادی دانسته و نادانستهی آنان
را از این راه شناسائی کرد.
دولت های اسکتباری و پیشاپیش آنان آمریکا، به کمک ابزارهای
رسانهئی فراگیر و پیشرفته، چهرهی واقعی خود را میپوشانند
و با دعوی طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، رفتاری خدعه
آمیز در برابر افکار عمومی ملت ها در پیش می گیرند.
آنان در حالی دم از حقوق ملت ها می زنند که ملت های مسلمان،
هر روز بیشتر از گذشته، آتش فتنههای آنان را با جسم و جان خود
لمس می کنند.
یک نگاه به ملت مظلوم فلسطین که دهها سال است روزانه زخمِ
جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش را دریافت میکند؛ یا به
کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق که تروریسم زائیدهی
سیاستهای استکبار و ایادی منطقهئی آنان، زندگی را به کام
ملتهای آنان تلخ کرده است، یا به سوریه که به جرم پشتیبانی
از جریان مقاومت ضد صهیونیستی، آماج کینهی سلطهگران
بینالمللی و کارگزاران منطقهئی آنان شده و به جنگ خونین
داخلی گرفتار آمده است، یا به بحرین یا به میانمار که در هر
یک به نحوی، مسلمانان محنت زده مغفول و دشمنانشان مورد
حمایتاند یا به ملتهای دیگری که از سوی آمریکا و متحدانش،
پی در پی به تهاجم نظامی یا تحریم اقتصادی یا خرابکاری
امنیتی تهدید می شوند، می تواند چهرهی واقعی این سردمداران
نظام سلطه را به همه نشان دهد.
نخبگان سیاسی و فرهنگی و دینی در همه جای جهان اسلام باید
خود را به افشای این حقایق، متعهد بدانند.
این وظیفه اخلاقی و دینی همهی ما است.
کشورهای شمال افریقا که متأسفانه امروز در معرض اختلافات
عمیق داخلی قرار گرفتهاند، بیش از همه باید به این مسئولیت
عظیم، یعنی شناخت دشمن و شیوهها و ترفندهایش، توجه کنند.
ادامه اختلافات میان جریانهای ملی و غفلت از خطر جنگ خانگی
در این کشورها، خطر بزرگی است که خسارت آن برای امت
اسلامی به این زودیها جبران نخواهد شد.
ما البته تردید نداریم که ملت های به پا خاستهی آن منطقه که
بیداری اسلامی را تجسم بخشیدند، بأذنالله اجازه نخواهند داد
که عقربهی زمان به عقب برگردد و دوران زمامداران فاسد و
وابسته و دیکتاتور، تکرار شود، لیکن غفلت از نقش قدرتهای
استکباری در فتنهانگیزی و دخالتهای ویرانگر، کار آنان را دشوار
خواهد کرد و دوران عزت و امنیت و رفاه را سالها به عقب خواهد
افکند. ما به توانائی ملتها و قدرتی که خداوند حکیم در عزم و
ایمان و بصیرت تودههای مردم قرار داده است، از اعماق دل باور
داریم و آن را در بیش از سه دهه در جمهوری اسلامی ایران،
به چشم خود دیده و با همهی وجود خود آزمودهایم؛ همّت ما،
فراخوان همهی ملت های مسلمان به این تجربهی برادرانشان
در این کشور سرافراز و خستگی ناپذیر است.
از خداوند متعال صلاح حال مسلمانان و دفع کید دشمنان را
خواستارم و حج مقبول و سلامت جسم و جان و ذخیرهی سرشار
معنوی را برای همهی شما حجاج بیتالله مسألت می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنهای
پنجم ذیالحجه 1434 مصادف با 19 مهرماه 1392
السلام علیک یا سفیرالحسین
اشعار شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
***
چگونگی شهادت حضرت مسلم ابن عقیل به روایت علامه مجلسی
علامه مجلسی (ره) در جلاءالعیون نقل میکند:
هنگامی که حضرت «مسلم ابن عقیل» صدای پای اسبان را شنید،
دانست که به طلب او آمدهاند. فرمود: اِنّا لله وَانّا اِلَیْه راجِعُونَ
و شمشیر خود را برداشت، از خانه بیرون آمد، چون نظرش به آنها
افتاد شمشیر خود را کشید و به آنها حمله کرد و جمعی از آنان را
بر خاک هلاکت افکند و به هر طرف که رو میآورد از پیش او
میگریختند، تا آنکه چند نفر از آنها را به عذاب الهی واصل گردانید،
تا آنکه یکی از دشمنان ضربهای بر صورت او زد و لب بالای مسلم
خونین شد، اما آن شیر خدا به هر سو که رو میآورد؛ کسی در برابر
او نمیایستاد. چون از جنگ او عاجز شدند بر بامها برآمدند و سنگ
و چوب بر او میزدند و آتش بر نی میزدند و بر سر ایشان میریختند،
چون آن سید مظلوم آن حالت را مشاهده نمود و از زنده ماندن خود
نا امید شد، شمشیر کشید و بر آن کافران حمله کرد و جمعی را از
پا درآورد. در این هنگام «ابن اشعث» دید که به آسانی دست بر او
نمیتوان یافت. گفت: ای مسلم! چرا خود را به کشتن میدهی!
ما ترا امان میدهیم و به نزد ابنزیاد میبریم و او اراده قتل تو ندارد،
مسلم گفت قول شما کوفیان را اعتماد نشاید و از منافقان بیدین
وفا نمیآید.
چه شد خاموش شمع بزم ایمان / بیاوردند هانی را ز زندان
گرفتندش سر از پیکر به زودی / بجرم آنکه مهماندار بودی
پس ابنزیاد، هانی را برای کشتن طلبید و هر چند محمد بن اشعث
و دیگران برای او شفاعت کردند؛ سودی نبخشید! پس فرمان داد
هانی را به بازار برند و در مکانی که گوسفندان را به بیع و شرا
در میآوردند، گردن زنند. پس هانی را کتف بسته از دارالاماره
بیرون آوردند و او فریاد بر میداشت که:
«وامذ حجاه ولامذحَجَ لی الیَوم با مذحجاه و اَین مذحج.»
وقتی که می رفتند دنیا گریه میکرد
شهر مدینه مثل زهرا گریه میکرد
وقتی که می رفتند پشت پای آنها
چشمان جبرائیل حتی گریه میکرد
پائین پای ناقه مریم گریه میکرد
دورِ سر گهواره عیسی گریه میکرد
این است آن داغ عظیمی که برایش
حتی میان تشت یحیی گریه میکرد
این است زینب بانویی که زیر پایش
زانوی لرزه دار سقا گریه میکرد
بوسید اکبر دستهای مادرش را
در زیر چادر، ام لیلا گریه میکرد
بر روی دامن مادری در گوش طفلش
آهسته تا میگفت لالا گریه میکرد
یک کاروان گریه شد وقتی رقیه
با گفتن بابا، بابا گریه میکرد
در زیر پای محمل مستوره عشق
منزل به منزل ریگ صحرا گریه میکرد
وقتی که میرفتند عالم سینه میزد
وقتی که میرفتند دنیا گریه میکرد